Motocykle trójkołowe na kat. B – dlaczego homologacja L5e ma znaczenie?

Ten artykuł ma 6 stron:

Podsumowanie i przypisy

Na tle powyższych dylematów urzędowo-diagnostycznych za właściwe należy uznać uchwalenie nowego przepisu, gdyż rejestracja takiego pojazdu – czy to jako motocykl czy to jak samochód inny – nie będzie w tym przypadku miała już znaczenia dla posiadacza prawa jazdy kat. B. W każdym razie nie ma już chyba wątpliwości, że ministerstwo ma rację, iż motocykl trójkołowy = kat. L5e i tylko takiego trójkołowca (bez ograniczeń mocy) dotyczy nowe uprawnienie kat. B.
A skoro mamy jasność odnośnie tego, że motocyklem trójkołowym właściwym do prowadzenia na bazie prawa jazdy kat. B jest pojazd z homologacją L5e, mając wątpliwości możemy zawsze zerknąć do świadectwa homologacji (o ile mamy do czynienia z pojazdem nowym), bądź do dowodu rejestracyjnego (gdy mamy do czynienia z motocyklem używanym). W rubryce przy kodzie J — wpisuje się kategorię pojazdu, określoną na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji albo odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji. Teoretycznie powinna tam widnieć kategoria motocykla – L3e, L4e lub interesujące nas L5e, co będzie wyznacznikiem dla uprawnionych służb kontroli drogowej, czy poruszamy się pojazdem mieszczącym się w zakresie posiadanych uprawnień. W praktyce jest to dla motocykli czy motorowerów wpis nieobowiązkowy i w wielu starostwach nie zamieszcza się kodu w kolumnie J dowodu rejestracyjnego. Jeśli jej nie ma, dokumentem poświadczającym kategorię pojazdu może być np. zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic - przeróbka na wersję trójkołową. Przy zakupie tego rodzaju motocykli z importu (np. USA) warto sprawdzić, czy został on w Polsce zakwalifikowany do kat. L5e (Fot. WMW Moto Center).

Nie zmienia to faktu, iż możemy mieć do czynienia z bardzo różnymi trajkami, np. pojazdami typu SAM, motocyklami przebudowanymi czy sprowadzonymi z USA itp., gdzie nie zawsze istnieje możliwość łatwego ustalenia, z jaką kategorią mamy do czynienia, a kluczowa może się okazać opinia diagnosty lub rzeczoznawcy. Wysoce prawdopodobny jest chociażby prywatny import używanej Yamahy Niken z USA, gdzie nie obowiązują unijne kategorie homologacyjne. Jak pokazuje dyskusja na forum NORCOM skomplikowane przepisy UE w zakresie homologacji budziły również niepewności w gronie diagnostów (brak zrozumienia, dlaczego – w tym wypadku Piaggio MP3 – został homologowany jako pojazd L3e).

A co jeśli daliśmy się podpuścić i nabyliśmy motocykl nie posiadający kat. L5e? Konsekwencje poruszania się takim pojazdem mogą być daleko idące. Niekoniecznie policjant drogówki będzie dociekał, czy aby ten np. Niken ma kat. L5e. Jednak w razie wypadku musimy się liczyć z odmową wypłaty ubezpieczenia i zarzutem ubezpieczyciela odnośnie poruszania się pojazdem, do którego nie posiadamy uprawnień. To samo może czekać pechowego kierowcę ze strony prokuratora, gdyby z jego winy doszło do wypadku i nieszczęścia. Zatem, chcąc uniknąć ryzyka, najlepiej będzie trójkołowca z homologacją inną niż L5e sprzedać, bądź pokusić się o wyrobienie motocyklowego prawa jazdy.

PRZYPISY:

[1] RAFF, “Jakie trójkołowce na kategorię B? Ministerstwo wyjaśnia”, Scigacz.pl, 2018.12.28.
[2] „Piaggio MP3”, Wikipedia EN; Wikipedia DE; Wikipedia FR.
[3] „Führerschein und Fahrerlaubnis (Deutschland) - Dreirädrige Fahrzeuge”, Wikipedia DE; „Piaggio MP3 – Führerscheinrecht”, Wikipedia DE.
[4] „II SA/Bd 1287/15 – Wyrok WSA w Bydgoszczy”, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, NSA.
[5] „II SA/Bd 1584/16 – Wyrok WSA w Bydgoszczy”, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, NSA.
[6] „I OSK 2456/17 – Wyrok NSA”, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, NSA.

_________________
—  Tekst uwzględnia stan prawny na dzień 1 stycznia 2019 r.
— Multimedia stanowiące część niniejszego wpisu zostały zamieszczone na zasadach „prawa cytatu”, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w celu lepszego wyjaśnienia (zobrazowania) zagadnienia omawianego w tekście.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

Toyota Auris 1.2T 116 KM Comfort – test [wideo] Prawo: Rękojmia, co należy wiedzieć Moto Historie #3 - golf, luksus i moc Sportowy sedan po mojemu Giełda klasyków: Wszystkie Hondy NSX Ayrtona Senny 24 godziny w Le Mans - część 3 Klasyki jako świetna lokata kapitału Motocykle są wszędzie - i co z tego? [JC] Przed Fernando Alonso bardzo trudne zadanie – pokonać Jensona Buttona! Z ekonomicznego punktu widzenia - kupić czy wynająć auto? Felgi aluminiowe - jak poprawnie przygotować je do sezonu letniego Buick Cascada trafi do USA?