Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Motocykle trójkołowe na kat. B – dlaczego homologacja L5e ma znaczenie?

Ten artykuł ma 6 stron:

Koła bliźniacze

Na początek nieco historii. Pionierem trójkołowców posiadających dwa koła z przodu i jedno z tyłu, pochylający się na zakrętach niczym jednoślad, była grupa Piaggio. Pierwszym taki pojazd to skuter MP3 (skrót od Moto Piaggio a 3 ruote, czyli „Motocykl Piaggio na 3 kołach”), wprowadzony na rynek w 2006 r. i homologowany jako motocykl jednośladowy (kat. L3e). Podobnie było z wprowadzonym rok później bliźniaczym modelem Gilera Fuoco, wyprodukowanym również w ramach grupy Piaggio.[2]

Piaggio MP3 2007 - pierwsza wersja tego modelu z homologacją jednośladową L3e (Fot. Amyot Bahand, moto123.com).

Jakim cudem pojazd trójkołowy otrzymał homologację L3e? Odpowiedź znajdziemy w przepisach unijnych. W tamtym czasie obowiązywała Dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG. W art. 2 pkt. 8 znalazł się następujący zapis dotyczący kwestii tzw. podwójnych kół:

„(…) oznacza to dwa koła umieszczone na tej samej osi, przy czym odległość między środkami ich powierzchni styku z nawierzchnią jest mniejsza niż 460 mm. Koła podwójne należy uważać za jedno koło;”

Pierwotny model MP3 miał rozstaw mniejszy niż 460 mm i nie spełnił tym samym definicji motocykla trójkołowego, stąd homologowano go jako jednoślad (L3e). Jednakże z racji tego, że w niektórych krajach obowiązywało uprawnienie dla kat. B na motocykle trójkołowe, Piaggio w 2009 r. wypuściło na rynek model LT o rozstawie kół przednich większym niż 460 mm (a zarazem także z dźwignią hamulca postojowego nożnego, bardziej wysuniętymi kierunkowskazami oraz stałą blokadą pochylenia kół na postoju i przy małych prędkościach). Ta wersja otrzymała już homologację L5e, przez co była dostępna również dla posiadaczy kat. B w tych krajach. Pierwszym rynkiem docelowym dla LT była Wielka Brytania. Idąc za ciosem, grupa Piaggio przygotowała również wersję homologacyjną L5e dla Gilera Fuoco. Natomiast Peugeot pominął homologację L3e i wyprodukował model Metropolis wyłącznie z homologacją trójkołową L5e z myślą m.in. o swoim rodzimym rynku (we Francji obowiązuje dodatkowe uprawnienie dla kat. B na motocykle trójkołowe pod warunkiem ukończenia specjalnego szkolenia).
Przywoływana wyżej dyrektywa została nie tak dawno uchylona przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. Jednak poprzednie przepisy zostały utrzymane w mocy. Artykuł 3 (Definicje) pkt 75) tak stanowi w kwestii podwójnych kół:

"„koła bliźniacze” oznaczają dwa koła umieszczone na tej samej osi, uważane za jedno koło, przy czym odległość między środkami ich powierzchni styku z nawierzchnią jest równa lub mniejsza niż 460 mm;"

Gilera Fuoco 500 - pierwsza wersja modelu posiadała wyłącznie homologację L3e (Fot. Gramthunder, Wikipedia.it).

W ten sposób mamy ostatecznie rozwiązaną zagadkę „tajemniczej” homologacji Yamahy Niken oraz Piaggio MP3 czy Gilery Fuoco jako motocykli jednośladowych L3e. Tak samo już wiemy, dlaczego powstały wymienione wersje Piaggio i Gilery (LT) z homologacją L5e. Jedną z cech tych modeli umożliwiających uzyskanie homologacji „trójkołowej” był m.in. rozstaw kół na osi większy niż 460 mm, na co zresztą zwrócił uwagę jeden z dyskutantów polemizujących na portalu społecznościowym z dealerem Yamahy, iż model Niken kryteriów tych nie spełnił.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

XXI Międzynarodowy Zlot Citroëna 2CV w Toruniu - relacja Mercedes 450 SL (R107) - wyjęcie silnika Ford B-Max - rodzina 500+ Maciek testuje: Honda HR-V Czy bać się sztywnej osi? Motocykl z automatyczną skrzynią biegów na tle historii i obowiązujących przepisów Używany Fiata Seicento - test - Auto Dla Kowalskiego [wideo] Szczera i osobista relacja: salon samochodowy w Genewie 2016 Lexus GS 450h F Sport – test [wideo] Spotkanie z legendą – Williams FW14B Ferrari F12berlinetta ulicznie Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka