Motocykl i samochód z dotacji unijnej

Czy i w jakich przypadkach możemy liczyć na dofinansowanie zakupu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego lub ciężarowego, motocykla, skutera, ciągnika rolniczego itp.)? Tych, którzy już się nastawili na łatwe pieniądze, trzeba od razu ostudzić – dla samej przyjemności taki zabieg się nie uda. Ale jeśli miałoby to służyć określonemu celowi społecznemu lub ekonomicznemu, to jest to jak najbardziej możliwe, z tym że jest jednocześnie obwarowane licznymi wymogami i obostrzeniami.

Ten artykuł ma 8 stron:
Kupuj racjonalnie, czyli rzecz o procedurach zamówieniowych
Oprócz strony finansowo-księgowej projektu, należy pamiętać o zasadach dokonywania zakupów. Otrzymując do dyspozycji publiczne pieniądze, musimy wykazać, że kupujemy rozsądnie, wybierając najbardziej korzystną ekonomicznie ofertę. Jeżeli beneficjentem dotacji jest podmiot, który spełnia kryteria kwalifikujące go do stosowania zamówień publicznych (przetargi itp.), każdy zakup powinien być dokonany zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Najczęściej dotyczy to jednostek sektora finansów publicznych oraz niektórych przedsiębiorstw innych niż MŚP.
Jeżeli nie spełniamy kryteriów, które obligują nas do ogłaszania przetargów publicznych, i tak musimy stosować określone procedury zakupowe, zgodnie z wytycznymi właściwych instytucji, które monitorują proces rozliczenia dotacji dla naszego projektu. Najczęściej są to postępowania ofertowe obejmujące wysyłkę zapytania ofertowego wraz ze specyfikacją i kryteriami wyboru do co najmniej trzech oferentów, połączone dodatkowo z publikacją dokumentacji w tzw. Bazie Konkurencyjności.
Wyboru dokonujemy na podstawie otrzymanych ofert, sporządzając odpowiedni dokument uzasadniający naszą decyzję. W przypadku kwot poniżej określonego progu (np. mniej niż 50 tys. zł, ale więcej niż 20 tys. zł) można zrezygnować z obowiązku publikacji w Bazie Konkurencyjności. Poniżej 20 tys. zł możemy stosować uproszczone procedury zakupowe, np. zwykłe zapytanie mailowe do min. trzech oferentów i oferta w formie zwykłego maila lub PrintScreenu np. aukcji internetowej lub oferty sklepu internetowego. W niektórych przypadkach możliwe jest też dokonywanie zakupów z wolnej ręki bez rozeznania rynku – ale to dotyczy przeważnie tylko małych kwot i takie postępowanie powinny być konsultowane wcześniej z właściwą instytucją.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Bez względu na to, czy organizujemy zakupy w formie przetargu publicznego czy stosujemy zwykłe postępowania ofertowe (pełne i uproszczone), powinniśmy dość jednoznacznie określić kryteria wyboru interesującego nas pojazdu. Nie mogą być to tendencyjne wytyczne w rodzaju konieczności opływowej klamki drzwi czy chromowanego wydechu, kiedy np. pojazd ma służyć jako ambulans.
Warto dodać, że nieprawidłowości w procesie zakupowym, a nawet brak ofert to jedne z najczęściej popełnianych błędów przez beneficjentów. Próby naprawiania braków metodą tworzenia wstecz kreatywnej dokumentacji (np. załatwianiem ofert alternatywnych po zakupie, uzgadnianiem ceny z potencjalnymi oferentami, aby wybrana propozycja była najkorzystniejsza), to są praktyki, które zahaczają często o kodeks karny.
Konkluzja
Jak zatem widzimy, możemy nabyć wymarzony motocykl, samochód czy ciągnik rolniczy lub inny pojazd przy wsparciu publicznych pieniędzy, ale coś za coś. Po pierwsze, wolno nam wykorzystać go tylko w działalności prowadzącej do realizacji określonych celów społeczno-ekonomicznych (zbieżnych z celami danego programu, osi priorytetowej i działania / poddziałania pomocowego). Po drugie, musimy przestrzegać procedur związanych m.in. z dokonywaniem zakupów, wydatkowaniem środków pieniężnych i właściwym księgowaniem.
_________________
— Multimedia stanowiące część niniejszego artykułu zostały zamieszczone na zasadach prawa cytatu, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w celu lepszego wyjaśnienia (zobrazowania) zagadnienia omawianego w tekście;
— Obrazki pochodzą ze strony: www.pixabay.com

Polecane przez autora:
- Lightbary i halogeny w motocyklach – czy i kiedy dodatkowe oświetlenie jest zgodne z prawem?
- Operacja B-125, czyli jak kierowcy osobówek motocyklistami zostali
- Drugie (prawe) światło przeciwmgłowe tylne – jak uruchomić, gdy nie świeci fabrycznie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze