Motocykl i samochód z dotacji unijnej

Czy i w jakich przypadkach możemy liczyć na dofinansowanie zakupu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego lub ciężarowego, motocykla, skutera, ciągnika rolniczego itp.)? Tych, którzy już się nastawili na łatwe pieniądze, trzeba od razu ostudzić – dla samej przyjemności taki zabieg się nie uda. Ale jeśli miałoby to służyć określonemu celowi społecznemu lub ekonomicznemu, to jest to jak najbardziej możliwe, z tym że jest jednocześnie obwarowane licznymi wymogami i obostrzeniami.

Ten artykuł ma 8 stron:
Księgowa strona dotacji
W przypadku przedsięwzięć inwestycyjnych, zakupiony pojazd staje się środkiem trwałym, również w ramach leasingu finansowego (w tym ostatnim przypadku należy jednak zwrócić uwagę na to, aby okres leasingu mieścił się w czasie realizacji projektu). Alternatywą dla tej opcji będzie leasing operacyjny, gdzie zakupiony sprzęt nie jest wprowadzany do rejestru ŚT, chyba że po upływie okresu leasingowania, jeśli uwzględnimy opcję wykupu.
Jednak sposób wypłaty dofinansowania dla leasingu (finansowego czy operacyjnego) będzie odmienny od zwykłej formy nabycia pojazdu ze środków własnych lub np. z kredytu czy pożyczki.
Kupując motocykl, samochód, ciągnik (bez względu na to, czy to nasze środki czy kredyt bankowy) w projekcie inwestycyjnym, otrzymujemy dotację proporcjonalną do kwoty widniejącej na dokumencie zakupu (fakturze itp.), natomiast decydując się na leasing, płatność dotacyjna naliczana jest oddzielnie dla każdej raty leasingowej, stąd istotny jest czas trwania projektu, aby zmieścił się w nim wspomniany okres leasingowania. W tym ostatnim przypadku wsparcie obejmuje jedynie część kapitałową, nie zaś odsetki czy pozostałe koszty.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Odmiennie wygląda to w przypadku projektów badawczo-rozwojowych. Tam również możemy mieć do czynienia z pojazdem jako środkiem trwałym, z tym że dofinansowanie nie jest naliczane od pełnej kwoty jego zakupu jak w przedsięwzięciach inwestycyjnych, lecz od miesięcznej stawki amortyzacji, oddzielnie, przez okres używania pojazdu dla potrzeb prowadzenia badań przemysłowych / prac rozwojowych w projekcie (chyba że jego wartość nie przekracza 3,5 tys. – wówczas może być wliczony jednorazowo w koszty).
Zakupiony motocykl czy samochód może również stać się kosztem operacyjnym – materiałem do budowy instalacji doświadczalnej (jak we wspomnianym projekcie ABS). Wówczas sprzęt nie jest wciągany na rejestr środków trwałych, natomiast tworzona w ramach przedsięwzięcia instalacja doświadczalna do testowania układów przeciwpoślizgowych w motocyklach z punktu widzenia księgowego będzie środkiem trwałym w budowie.
Zakupione jednoślady będą zatem materiałami do budowy środka trwałego. Gdy instalacja doświadczalna zostanie skompletowana środek trwały w budowie zmienia swój status księgowy, a instalacja staje się środkiem trwałym jako całość. W praktyce nie jest to częsta sytuacja, żeby motocykle i samochody były traktowane jako materiały (i bardziej powszechne jest użycie ich jako aparatury – środka trwałego użytkowanego czasowo w projekcie), jest to jednak teoretycznie możliwe.
W kontekście polityki rachunkowości nie można zapomnieć o kwestii prowadzenia wyodrębnionej księgowości dla potrzeb projektu. W przypadku pełnej rachunkowości wiąże się to ze stworzeniem zespołu kont analitycznych (np. środki trwałe), a przy księgowości uproszczonej – dodatkowym zestawieniem środków trwałych.

Polecane przez autora:
- Lightbary i halogeny w motocyklach – czy i kiedy dodatkowe oświetlenie jest zgodne z prawem?
- Operacja B-125, czyli jak kierowcy osobówek motocyklistami zostali
- Drugie (prawe) światło przeciwmgłowe tylne – jak uruchomić, gdy nie świeci fabrycznie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze